مقام ایرانیان در مصرف لوازم آرایش
ایران سومین بازار بزرگ پرمصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه را پس از عربستان و ترکیه در اختیار دارد. بر اساس گزارشی که حمیدرضا محمدی، دبیرکل فدراسیون اقتصاد سلامت از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارائه کرده، بازار این محصولات در ایران رقمی در حدود ۳۲هزار میلیارد تومان برآورد میشود. البته در مقابل تولید داخلی، از قاچاق سالانه ۲۰میلیارد دلاری، ۲.۵میلیارد دلار مربوط به قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی است. متولیان بخش خصوصی و دولتی برای ساماندهی این بازار چه نسخهای پیچیدهاند؟
در هجدهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر محصولات تقلبی و قاچاق آرایشی و بهداشتی، سلامت جامعه مصرفکنندگان را با تهدید جدی مواجه کرده است، مدیران بخشخصوصی و مسئولان دولتی بر تلاش برای مقابله با قاچاق محصولات این بخش در سطح عرضه، تاکید کردند. این در حالی بود که صاحبان دو انجمن، تولیدکنندگان و واردکنندگان فرآوردههای آرایشی و بهداشتی، بر واردات هدفمند و کنترلشده در این بخش، اتفاقنظر داشتند.
علی نقیب، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه میزان قاچاق کالا به کشور، سالانه حدود ۲۰میلیارد دلار برآورد میشود، گفت: از این میزان، ۲.۵میلیارد دلار مربوط به قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی است. به گفته وی، راهحل کنترل و مقابله با قاچاق، برخورد و اعمال سیاستهای بازدارنده در سطح عرضه این محصولات است.
سیر صعودی ورود کالای تقلبی
امیرمحمد پرهامفر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با بیان اینکه میزان ورود کالاهای تقلبی به بازار مصرف نیز افزایشی بوده است، به برخی اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی، اشاره کرد و تلاش برای رفع ممنوعیت واردات مواد اولیه تولید این محصولات را از آن جمله دانست. به گفته پرهامفر، پس از نزدیک به چهار سال پیگیری و مذاکره این ستاد با وزارت صمت، سرانجام، این وزارتخانه با واردات مواد اولیه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور به صورت «بالک»، موافقت کرد و طی روزهای آینده، این آزادسازی ابلاغ خواهد شد. وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از تولیدات داخلی در این صنعت نیز، از کیفیت مناسب برخوردار نیست، تصریح کرد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال تدوین فهرست محصولات نهایی و ساخته شده است که اجازه واردات برای آن صادر شود.
معضل رسوب مواد اولیه در گمرکات
محمود آلبویه، مدیرکل امور فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه، رسوب مواد اولیه تولید در این بخش را یکی از مشکلات پیشروی این صنعت عنوان کرد و گفت: به تازگی بخشنامهای از سوی سازمان غذا و دارو صادر و ابلاغ شده است که بر اساس آن، ترخیص مواد اولیه از گمرکات با اخذ تعهد محضری مبنی بر سلامت محمولهها، به مسئولان فنی و مدیران عامل شرکتهای فعال در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی تفویض شده است و در صورتیکه تخلفی صورت گیرد، سازمان غذا و دارو به عنوان مدعیالعموم وارد میشود.
لوازم آرایشی بهداشتی ایرانی خوب؟ رویا یا واقعیت؟
خوشحالم که باعث تعجب شما خواهم شد. پاسخ به این سوال، مثبت است. خوشبختانه در سالهای گذشته، تولیدکنندگان و لابراتوارهای ایرانی، اقدام به تولید لوازم بهداشتی و آرایشی با کیفیتی کردهاند. محصولاتی که کیفیت آنها باعث تعجب شما خواهد شد.
البته نقطه ضعف برندهای فعال لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی، محدودیت آنها در تولید و ضعف فعالیت آنها در بازاریابی و تبلیغات است. برای همین، تعداد زیادی از این برندها، علیرغم کیفیت مناسب، ناشناس ماندهاند. درادامه، تعدادی از باکیفیتترین تولیدات لوازم آرایشی-بهداشتی ایرانی را باهم مرور میکنیم.
مای (MY)
یکی از شناختهشدهترین و پرفروشترین برندهای لوازم آرایشی ایرانی که بازار خوبی هم در ایران دارد، برند مای است. اعتراف میکنم خودم تا همین چندوقت پیش درجریان نبودم که مای، یک برند ایرانی است. کیفیت محصولات مای، در سطح استانداردهای بینالمللی است و موفق شدهاست تا استاندارد ISO۲۲۷۲۶ را که یکی از معتبرترین استانداردهای بینالمللی لوازم آرایش است، کسب کند.
مهمترین ویژگی محصولات مای، گستردگی سطح فعالیت و تنوع محصولات است. مای هم در زمینه محصولات مراقبت از پوست ومو و هم در زمینه محصولات آرایشی، محصولات متنوعی تولید کردهاست که به سادگی در دسترس قرار دارند.
مای، مجهز به یکی از پیشرفتهترین لابراتورهای لوازم آرایشی در خاورمیانه است و محصولات تولیدشده این برند سازگاری مناسبی با پوست، مو و ساختار ژنتیکی ایرانی دارند.
محصولات مای، شامل سه دسته لوازم بهداشتی، آرایشی کلاسیک و محصولات لاین جدید مای به نام Black Diamond است و طیف وسیعی از محصولات آرایشی بهداشتی مانند شامپو، انواع مرطوبکننده، کرمپودر، رژلب، لاک و.. را تولید میکند.
سینره (Cinere) و اینلی (INLAY)
گروه لابراتوار داروهای گیاهی طبیعت زنده، که در سال ۱۳۷۶تاسیس شد، یکی از موفقترین آزمایشگاههای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران است. این لابراتوار، دو برند مهم و معتبر در محصولات آرایشی و بهداشتی به بازار ایرانی معرفی کرده است؛ سینره و اینلی.
حتما اسم سینره زیاد به گوشتان خورده است. محصولات بهداشتی مراقبت از پوست و موی سینره، یکی از معروفترین محصولات بهداشتی ایرانی است که کیفیت مناسبی هم به نسبت قیمت خود دارد. کرمهای مرطوبکننده، ضدآفتاب، انواع شامپو، لوسیونهای متنوع برای مراقبت از انواع پوست و محصولات درمانی، از تولیدات این برند به حساب میآیند.
یکی دیگر از محصولات این لابراتوار، برند اینلی است که محصولات آرایشی خوب و باکیفیتی در مقیاس جهانی، تولید کرده است. انواع کرمپودر، لاک، رژ لب، رژگونه و پنکک، از محصولات این برند هستند. به نظر کاربران محصولات اینلی، لاک و رژلبهای این برند، کیفیت بسیارخوبی دارند و قابل مقایسه با برندهای معتبر جهانی هستند.
درتهیه لوازم آرایشی اینلی از مواد باکیفیت استفاده شدهاست. خبرخوب اینکه لوازم آرایشی این شرکت فاقد سرب و پارابن هستند و شما میتوانید با اطمینان از سلامت آنها، از این محصولات استفاده کنید.
کالیستا (callista)
اولین نکتهای که در برخورد با برند کالیستا، توجه شما را به خود جلب میکند، بازی رنگها است. کالیستا، یکی از رنگیرنگیترین برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی است که انصافا در بستهبندی، خلاقیت خوبی به خرج دادهاست.
تنوع محصولات کالیستا، به اندازه سایر برندهای آرایشی دیگر نیست. البته این مساله را میتوان پای تازهکار بودن آن گذاشت. مالکان این برند، مدعی هستند که مواد اولیه محصولات خود را از باکیفیتترین و بهترین مواد آرایشی اروپایی و آمریکایی وارد ایران میکنند.
البته تمام فرمولاسیون لوازم آرایشی کالیستا، در آزمایشگاههای ایرانی تولید و تست میشوند و صفر تا صد تولیدات آنها در ایران انجام میگیرد. محصولات کالیستا در چهار دسته لوازم آرایشی صورت، لب، چشم و ناخن تولید میشوند. محصولات این شرکت هم مانند محصولات اینلی، فاقد هرگونه مواد مضر ماند سرب و پارابن هستند. پس میتوانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.پپ
هیدرودرم (Hydroderm)
به جرات میتوان هیدرودرم را یکی از باکیفیتترین و شناختهشدهترین برندهای مراقبت از پوست ایرانی دانست. این برند که از تولیدات لابراتوار پارس حیان است، در زمینه مراقبت از پوست، مو و ناخن، فعالیت میکند. لابراتوار پارس حیان هم یکی از بزرگترین آزمایشگاههای تولیدات لوازم آرایش و بهداشتی در خاورمیانه است که برندهای معتبری مثل هیدرودرم، سان سیف، آردن، فولیکا و هرباسنس را وارد بازارهای ایرانی کردهاست.
برند هیدرودرم بیش از ۳۰ محصول در زمینه مراقبت از پوست و مو دارد که شامل انواع شامپو، لوسیون، محصولات آرایش پاککن، تونرها، محرک رشد ناخن و ضدآفتاب میشود. معروفترین و پرطرفدار محصولات هیدرودرم، محصولات مراقبت از پوست و محصولات ضدجوش آن است. یکی از خطوط تولید هیدرودرم، با عنوان هیدرودرم لیدی هم به طور تخصصی در زمینه محصولات مربوط به خانمهای باردار و شیرده فعالیت خوبی دارد.
فولیکا (Fulica)
فولیکا برند خوبی است. لوازم آرایشی بهداشتی ایرانی این برند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب میکند. از حوالی سال ۱۳۸۶ تاکنون، این برند روانه بازار ایرانی شده و توانسته دل خریداران را بهدست بیاورد. اما چرا؟ یکی از دلایل، اثرگذاری محصولات فولیکاست که پس از مدتی استفاده از آنها برای مشتری مشخص میشود.
نتایج دلگرمکننده محصولات مراقبتی فولیکا مانند شامپوهایش از آن گزینهای خوب برای خرید ساخته است. در محصولات این برند از عصارههای گیاهی و ویتامینهای مغذی استفاده میشود. انواع شامپوهای تقویتکننده، اسپریهای محافظت از مو و محصولات دیگرش از کیفیتی استاندارد برخوردار هستند.
شون (Schon)
برند شون از محصولات مشترک ایران و آلمان است. «شون» در زبان آلمانی به معنای زیبایی است و تولیدکنندگان این محصول معتقدند با محصولات خود میتوانند زیباییتان را حفظ کنند. محصولات آرایشی و بهداشتی «شون»، توسط شرکت آریان کیمیا تک ایران در کشورمان به بازار عرضه میشود.
این محصولات با بهترین عصارههای گیاهان و میوهها تهیه میشوند و در برگیرنده محصولات مراقبت از مو، پوست و بدن هستند.
از محصولات آرایشی میتوان به پرایمر، پنکیک، کرمپودر، کانسیلر، کانتور، رژگونه و هایلایتر اشاره کرد. همچنین این برند بیش از ۲۰ محصول بهداشتی، از جمله انواع شامپوها، کرم ضدآفتاب و دیگر کرمها و پاککنندههای پوست صورت تولید میکند.
در واقع مهمترین ویژگی محصولات شون، استفاده از گیاهان در تولید آنهاست. بنابراین اگر به دنبال محصول آرایشی یا بهداشتی با پایه